SEO je hoort het wel vaker, maar waarom is dat nodig?
Iedereen tikt wel eens wat in in Bing of Google om iets op te zoeken en vaak krijg je dan ook wel hits op hetgeen wat je zoekt. Meestal kijk je dan op de eerste pagina van de zoekresultaten of er iets tussen zit dat interessant genoeg is om op door te klikken. Over het algemeen worden er 2 à 3 woorden gebruikt om te zoeken, gevoelsmatig wetende dat je met 1 woord te veel hits krijgt die ver buiten je eigenlijke vraag scoren. Dus met 2 à 3 woorden weet je dat je gerichter zoekt. 

Ben je op zoek naar een product dan verschijnen er ook nog AdWords rechts en bovenaan de pagina. Aanbieders van producten betalen daar geld voor. Echter wil je als aanbieder van diensten of producten hoger scoren in het middendeel, om dus wellicht op de eerste pagina te verschijnen, dan dien je daarvoor je website te optimaliseren. Dit heet zoekmachine optimalisatie oftewel SEO.

SEO is nodig om bezoekers naar je website te trekken.
Je website kan nog zo mooi zijn, zonder bezoekers zullen weinigen het zien. Door het toepassen van SEO trek je meer bezoekers naar je website. SEO zorgt namelijk voor hogere posities in de zoekmachines waardoor je website zichtbaarder wordt voor potentiële bezoekers of klanten. Wat vroeger je etalage was en het zoekertje in het plaatselijke blaadje is nu je website en de zoekmachine.

Je hebt daarbij dus de mogelijkheid voor de betaalde (AdWords) en (SEO) onbetaalde weg, echter gezamelijk kunnen beide keuzes ervoor zorgen dat je je beter kunt positioneren in de zoekmachine rankings.

SEO vraagt weinig middelen terwijl Adwords je per klik geld kost.
Het optimaliseren van een website kost natuurlijk even tijd en dus geld maar is blijvend onderdeel van de website. Een advertentie in de krant kost natuurlijk eenmalig veel meer en verdwijnt bovendien uit beeld zodra de krant in de oud papier container verdwijnt. 

Een advertentie in de krant is dus veel duurder, zeker bij herhaling, als we dat afzetten tegen de kosten die je maakt voor het optimaliseren van je website en het onderhouden daarna middels nieuwe content.
SEO betekent echter niet dat je de garantie hebt op meer bezoekers via de zoekmachine en de daarin gebruikte zoekwoorden, maar zet je website wel beter op de zoekmachine kaart.

SEO en Google Analytics
SEO is goed te meten en te volgen in Google Analytics. Middels Google Analytics kun je namelijk zien welke zoekwoorden en stappen uiteindelijk hebben geresulteerd aan een bezoek aan je website.

Middels de analyses kan de SEO weer bijgesteld worden en ervoor zorgdragen dat je nog beter gevonden wordt.

SEO is dus een belangrijk marketinginstrument.
Indien SEO op de juiste wijze wordt toegepast biedt het mogelijkheden om het aantal bezoekers van je website en je omzet danig te verhogen.